Depresyon

Tipik depresif nöbette hasta çökkün duygu durum, ilgisizlik, haz alamama ve enerji azlığından yakınır. Enerji azlığı çabuk yorulmaya ve etkinliklerin azalmasına yol açar. Hastanın biraz güç harcamasından sonra ortaya çıkan belirgin yorgunluk sık görülür.

Diğer belirtiler şunlardır:

1-Dikkatin azalması ve dikkatini toplayamama (anlama, kavrama, hatırlama    güçlükleri).

2-Benlik saygısında düşüş ve özgüven azalması.

3-Suçluluk ve değersizlik düşünceleri.

4-Geleceğe ilişkin karamsarlık ve güvensizlik.

5-Bedensel halsizlik (birçok hasta kansızlık, guatr vs. gibi bir hastalığının    olduğunu düşünür).

6-Kendine zarar verme ya da intihar düşünceleri veya girişimleri.

7-Uyku bozuklukları (uykuya dalamama, sabahları erken uyanma, geceleri sık    sık uyanma, kabuslar görme).

8- Cinsel istek kaybı.

9- İştah azalması veya artması.

10-Hareketlerde yavaşlama veya sıkıntılı hareketlilik.

11-İç sıkıntısı, darlık hissi.

12-Eskiden severek yapılan etkinliklere karşı ilgi azalması.

13-Sosyal ilişkilerde azalma, içine kapanma.

14-Ağrı, hazımsızlık, adet düzensizliği gibi bedensel yakınmalar.

Resim 1. Bir depresif hasta tarafından yapılmış, dünyanın depresif dönemde                nasıl algılandığını gösteren resim.

Resim 2. Norveçli ressam Edvard Munch’un  ‘’Sahilde depresyon’’ adlı tablosu.

Bilişsel-davranışçı psikoterapiler uygulanabilir. Aile ile işbirliği yapılarak çevresel koşulların düzeltilmesine çalışılmalıdır. Psikodinamik çatışmaların yoğun olduğu hastalarda psikoanalitik yönelimli terapiler de olumlu sonuçlar verir. Ağır ve intihar riski olan hastaların hastanede tedavisi gerekebilir. Depresyon belirtilerine uygun antidepresanlar, sakinleştirici ve uyku sağlayıcı ilaçlar verilebilir. Antidepresanlar yeterli doz ve sürelerde kullanılmalı, ani kesilmemelidir.